Föreningens syfte, att arbeta för ”fler och bättre tjänster till bästa pris” på vårt stadsnät innebär som första mål, att få en bra och tillförlitlig tjänst.

En sån tjänst har vi väl fått med vår Leverantör – Ownit/Telenor – även om många har märkt, att tjänsten är helt borta korta stunder. En ”proffs” i vårt kollektiv skriver, att det: ”svajar idag vid de tider då många streamar och laddar ner”.

När det då funkar bra – eller hyfsat – varför skall vi då chansa på något annat eller ”fråga marknaden” undrar några grannar – ibland på ett oförskämt sätt. Och nu i dessa orostider…

NÅGRA TANKAR OM DETTA

Om vi lyfter blicken ovanför vårt eget – som ju funkar så bra – kommer vi in på andras intressen och på områden med så kallade ”mjuka värden”. Något, som vi i styrelsen har att beakta och den enskilde fastighetsägaren borde känna till. Därför något om detta:

INNAN VI ALLS FÅR NÅGON TJÄNST,

ja då funkar det mindre bra. Med tjänsten, med priset – och med vår nuvarande leverantör! Vår leverantör skall administrera efteranmälningar, sköta kontraktering och betalningar. Men detta fungerar inte bra, inte ens godtagbart, har inte gjort det sedan starten… något man inte ser, när man är ansluten. Det funkar ju hemma.

VÅR LEVERANTÖR ÄR EXKLUSIV

på vårt nät. Har ensamrätt där. Det finns inte fysisk plats för någon annan. Inte heller någon elektronisk ”portal” som klarar flera. Ingen konkurrens, leverantören kan vara säker på oss som kunder under lång, lång tid. Så, man behöver inte bry sig, inte vara korrekt, inte anstränga sig eller idka kundvård, inte diskutera problem och möjligheter, inte ens motivera, varför det inte längre är Canal Digital utan Bredbandsbolaget, fast nu är det Telenor, och till 199 kronor i stället för 80. Eller varför en router som prisgavs till 1000 i verkligheten kostar 1400. Informera? Motivera? – Vem bryr sig.

HAR VI BÄSTA PRIS DÅ?

279 kr för 100 MBS var ju jättebra – jämfört med Telia och ADSL -och 1000 MBS får man för 120 kr till, 399 kr/mån. Hur vet vi, att detta är bästa pris, utan att fråga marknaden, fråga andra leverantörer? Aha, är det nån i styrelsen, som tvunget vill fråga andra leverantörer? Men då bjussar vi så gärna på 1000 MBS gratis till er i styrelsen, så behöver ni ju inte jobba med att fråga några andra … det här med moral o lite småkorruption, vem bryr sig…

FÅR VI FLER TJÄNSTER?

Nätets – Internets – möjligheter är stora. Men, känner vi till dem, kan vi ana dem? Vet vi, vad vi kan få för fler tjänster? Har vi en leverantör, som aktivt arbetar med att skapa nytt, som finner partners för att kunna erbjuda oss något mera, bibehålla intresset, finnas i framkanten av utvecklingen? Dessa frågor har vi tagit upp med vår leverantör genom åren, och vi har fått läpparnas bekännelse till att man visst jobbar med sådant. Men, det vi sett är ny partner runt gamla tjänster till högre pris … Det är inte något som ”funkar bra”. Var hittar vi så en annan attityd, om vi inte frågar andra leverantörer och ser hur de formulerar sig, vad de faktiskt kan erbjuda.

FLER ALTERNATIV – OLIKA SOM VI ÄR?

Vi är 500 fastighetsägare. Vi ser, hur olika man ordnar med wifi i sina hus, vilka olika behov man har. Man har köpt olika apparater, hoppat förbi den dyra standardapparaten från Leverantören. En granne säger, ”ge mig bara fibern i väggen, så fixar jag allt”. En annan ”jag betalar 279 kronor i månaden, men vad får jag för pengarna?” Hur möter vi och vår leverantör sådana olikheter – får vi några val, eller bara ett alternativ, en standard-apparat? Eller finns det andra leverantörer, mera flexibla, med mer flexibilitet och intresse att stötta våra olikheter?

VÅR LEVERANTÖR – PARTNER ELLER MONOPOLIST?

Att sitta i knäet på en enda leverantör under lång tid, öppnar inte för öppenhet, samverkan, gemensam utveckling etc. på ett område, som annars vimlar av nya lösningar, nya förslag, nya tjänster … Säkerhet o larm, intelligenta hem, omsorg och hälsa, socialt…Sådant finns på Internet, och det finns leverantörer som är proaktiva, samverkar med andra – och med sina kunder, kommer med erbjudanden. Vi hittar dem genom att undersöka, fråga runt.

SKA VI, OCH NÄR?

Den enda rätten vår förening har, är att få söka fritt bland marknadens leverantörer och föreslå vår nätägare, vår stad, att byta leverantör till en som vi menar kan vara bättre på pris eller tillförlitlighet i tjänsterna och bättre på dessa ”mjuka” områden.

Tidpunkt för ett sådant, eventuellt byte, är rimligen när innevarande leverantörskontrakt går ut – snart, i september 2020.

Detta innebär inte, att själva bytet måste göras just då. Styrelsens rekommendation får kanske inte majoritet i kollektivet. Eller så är läget fortfarande oroligt då. Därför har vi möjlighet att förlänga i tremånadersperioder med nuvarande leverantör – till januari, till april … Det är möjligt.

Men, omöjligt är, att med gott samvete bara låta det rulla på, att inte utnyttja vår rättighet till att få ”flera och bättre tjänster till bästa pris” på vårt stadsnät.

Maj 2020

Krister Pettersson 076 2797885 hkpn@yahoo.com